23948sdkhjf

Scandic och Spendrups gör öl på överblivet bröd

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Scandic gör som Fotografiska. Samarbetar med ett bryggeri för att brygga eget öl på överblivet bröd. Zero Waste Ale heter det första ölet som Scandic och Spendrups släpper tillsammans.

Läs också: Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

– Det känns riktigt kul att få arbeta fram en sån här produkt tillsammans med Spendrups. Det här är ett tydligt exempel på hållbarhetsprojekt som kan göras ihop med andra aktörer. Vi kan inte göra arbetet själva utan vi behöver bli ännu vassare på hållbara och roliga projekt tillsammans med andra som värdesätter det lika högt som vi, säger Thomas Fankl, ansvarig för Food & Beverage på Scandic Sverige.

Projektet ingår i Scandics hållbarhetsarbete inom sin Food & Beverage-sektion. I somras skapade Haymarkets barteam nya drinkar baserade på överblivna ingredienser från Scandics hotellfrukost. Det nya så kallade brölet bryggs på överblivet bröd. För att brygga 1 500 flaskor öl behövs cirka 80 kilo bröd, och totalt kommer runt 400 kilo bröd per år kunna användas till bryggningen.

– Det har varit roligt och utmanande att ta fram en Zero Waste Ale. Vi behöver tänka mer cirkulärt när vi ska ta oss an hållbarhetsutmaningarna och då måste vi samarbeta. Det är ett fantastiskt bröl och det ska bli spännande att höra Scandics gästers omdömen, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups Bryggeri.

Zero Waste Ale lanseras den 16 september på tio svenska Scandic-hotell. Ölen har en alkoholhalt på 5,0 %, 33 centilieter.

Läs mer om: hållbarhet | öl | Scandic | Spendrups
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Foodora i samarbete med Instagram

Klart med ny vd för Restaurangakademien

Svensk sprit tog hem guld i USA

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Nyhetsbrev

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Arkiv

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173