23948sdkhjf

Snabbmatskedjan Jureskogs etablerar sig längs E4:an

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Stjärnkrögaren siktar på 60 hamburgerrestauranger med ”Sveriges långsammaste snabbmat”.

Under parollen Sveriges långsammaste snabbmat bygger bröderna Johan och Ludvig Jureskog en ny mer hållbar hamburgerkedja. Jureskogs har i nuläget fyra restauranger, varav en vägkrog. Nästa stopp sker i Värnamo, men planerna är betydligt större än så.

Läs också: Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

”Lugn, vi kommer inom kort finnas på en väldans massa ställen i Sverige. Vi är på en resa mot att förändra synen på snabbmat, en resa som tar oss till stora och små städer, från norr till söder”, skriver Jureskogs på sin hemsida.

Stjärnkrögaren Johan Jureskog är känd från bland annat Svenska kocklandslaget och tv-programmet Kockarnas kamp. Han är även delägare i Rolfs kök, AG samt AG Kötthandel på NK i Stockholm. Hamburgerrestaurangen Jureskogs driver han ihop med brodern Ludvig Jureskog, tidigare hovmästare på bland annat Operakällan, och entreprenörerna Erik Thulin och Oliver Hildebrandt.

Snabbmatssatsningen började i Stockholm 2018 och utvidgades till Lund förra sommaren. Nu siktar Jureskogs in sig på bilisterna längs E4:an. Den första vägkrogen öppnades i Viringe, Mjölby, förra veckan. Under försommaren etablerar sig kedjan även i Bredasten, utanför Värnamo. 

 Vi känner att det är ett stort glapp att fylla på E4. Det är undermåligt det utbud som finns där. Hela Sverige och världen skriker efter en bättre klimatsmartare mat. Sedan jag började laga hamburgare har det varit min dröm att ha en drive thru. Att vara längs E4:an har varit min pojkdröm, säger Johan Jureskog till Värnamo Nyheter.

Läs också: Johan Jureskog: ”Även köttätare ska äta klimatsmart”

Jureskogs serverar hamburgare med färskt bröd från eget bageri, kött från svenska mjölkkor och pommes friterade i talg. En salladsbar, samt flera vegetariska och veganska alternativ ingår också i utbudet.

– Det är kockar som lagar åt dig och inte maskiner och vi gör allt per order. Beroende på vad som beställs så kan det ta lite längre tid och vara något dyrare. Allt handlar om vad man vill stoppa i magen.

Expansionsmålet är högt uppsatt. Johan Jureskog tror att det är möjligt att etablera 60 restauranger.

– Vi kommer inte kunna hålla samma pris som de andra kedjorna, för då måste man upp i volym. Men hela Sverige skriker efter hållbarhet. Vi måste ändra vårt synsätt och ta hand om naturen. Vi jobbar mot att inte ha någon plast. Vi har sopsäckar i plast och mugglock till take-away i plast. Resten är papper, som också kostar mer än plastskräpet. Ska vi förändra något i Sverige, så kan bara konsumenterna se till att det förändras, säger Jureskog till Östgöta Correspondenten.

Mer om: Jureskogs | snabbmat
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Nyhetsbrev

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Arkiv

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Pressbyrån gör en Amazon – obemannat utan skanning

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Max nyinvger i Ystad

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Resten av Vapiano i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094