23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RS & FastFood

Max kritiserar EU:s vego-nej: ”Fånigt och kan skapa osäkerhet”

EU:s beslut att förbjuda köttnamn på växtbaserade produkter väcker kritik. Max bland de företag som varnar för att det kan få negativa konsekvenser för hållbarhetsarbetet. 

Enligt ett EU-beslut ska benämningar som korv och burgare inte få användas på växtbaserade livsmedel. Nu ska frågan vidare till ministerrådet. 

Svenska köttbranschen välkomnar beslutet medan det skapar oro bland de företag som tillverkar och säljer växtbaserade produkter.

Snabbmatskedjan Max, som nyligen lanserade en växtbaserad burgare ihop med Impossibe Foods, ironiserar över EU-beslutet i ett inlägg på Linkedin genom att visa upp en AI-genererad burgare som består av 100 procent fruktkött – helt enligt EU:s regler. ”Nu är lanseringen av en fruktköttburgare mer en tanke än verklighet. Men det sätter fingret på hur fånigt det kan bli” skriver Max och konstaterar att vegoburgare funnits som produkt och begrepp i 50 år.

Ett namnbyte skulle skapa osäkerhet och minska tydligheten för kunderna och innebär ett steg tillbaka i hållbarhetsarbetet, menar Max och avslutar: ”Vi på Max har alltid trott på valfrihet, hållbarhet och att konsumenter är smarta nog att veta skillnaden mellan en köttburgare och en vegoburgare”.

Sara Paulsson är kommunikationschef Orkla Foods, som bland annat äger varumärket Anamma, är lite försiktigare.  

– Vi ser att det finns många olika förslag på bordet just nu inom EU, och det är ännu oklart vad omröstningen får för konsekvenser. Det är ingen mening att spekulera i. Men vår utgångspunkt är för det första att vi aldrig vill vilseleda konsumenten och för det andra att det är viktigt att undvika dubbelreglering, säger hon till Food Supply.

Paulsson är också vice ordförande för branschorganisationen Växtbaserat Sverige, där bolag som Nestlé, Oatly och Proteinish är anslutna. Hon menar att ännu en lagstiftning är emot EU:s strävan om att minska regelbördan för företag.

– Vi har redan idag ett starkt konsumentskydd kring vilseledning i existerande konsumentinformationslagstiftning inom EU, så det är viktigt att en ny lagstiftning inte innebär en dubbelreglering. Att minska regelbördan för företag och undvika dubbelreglering är också något som EU har på sitt bord just nu, säger hon.

Växtbaserat har haft en avstannande tillväxt de senaste åren. På Oumph tror man att beslutet kan slå ännu hårdare mot försäljningen.

– Vi tycker att det är olyckligt att förslaget gått vidare till ministerrådet, då vi vet att vi behöver öka andelen växtbaserad mat som vi äter, om det ska finnas mat till alla på planeten i framtiden. Då är namngivning av produkter som ger tydliga ledtrådar till hur produkten ska användas viktigt, säger Lisa Samuelsson, Nordisk chef på Livekindly och Oumph.

Om EU:s ministerråd också säger ja får det förstås konsekvenser på branschen, menar hon. 

– För oss som företag skulle det innebära att en del av vår portfölj skulle behöva byta namn – vi har påbörjat förberedelser för om namnbyte skulle bli aktuellt, men exakt vilka namn detta skulle bli avvaktar vi med till vi har större insyn i hur processen fortlöper. Om lagen går igenom kommer vi givetvis att anpassa oss efter den, avslutar hon.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.031|