23948sdkhjf

Snabbpastakedja letar franchisetagare

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

La Pasta Veloce ska slåss om snabbmatskunderna med italienskinspirerat koncept.

Försöken att starta franchisekedjor i fastfoodbranschen är många just nu. Bastard Burgers är redan ett framgångskoncept som expanderas i rasande fart. Nya äggsatsningen Eggs Inc från Espresso House-grundaren Elisabet Eriksson står i startgroparna att växa via franchise liksom göteborgska korvkedjan Gourmetkorv. Bara för att nämna några aktuella exempel.

Läs också: Dubbla franchisepriser till Pinchos

Senast i raden att deklarera franchiseplaner är snabbpastakedjan La Pasta Veloce som startades 2015 och i nuläget har tre restauranger. Efter ett bra fjolår satsar ägarna på att under 2020 expandera till ett flertal mellanstora städer i Sverige. Och det ska ske via franchise.

– Just nu söker vi lämpliga lokaler och franchisetagare för etablering i städer med mer än 80 000 invånare, säger Hanna Frilén, vd på La Pasta Veloce.

Som namnet skvallrar om så bygger La Pasta Veloce sitt koncept på italienska traditioner. ”Slow food fast” kallar företaget sitt koncept. Fokus ligger på färsk pasta som tillverkas lokalt i restaurangerna och på egengjorda såser, men gästerna erbjuds även vanliga italienska rätter som pizza och risotto.

– Vi känner vi oss trygga med att vi står oss i konkurrensen med de andra snabbmatskedjorna, säger Hanna Frilén.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nyhetsbrev

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Arkiv

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Max nyinvger i Ystad

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Resten av Vapiano i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094